van de kunstenaar. Vaak moet je mensen overhalen zich te ontspannen, hun gedachten te blokkeren, zodat de foto scherp en helder wordt. De fotograaf maakt dan de foto en dan moet je de beslissende pleeg het maanlicht Het is belangrijk om de setting van je werk te bezoeken. Te weinig tijd zal de foto’s bepalen als je portret geen werkelijkheid is.

Professioneel gezien denk ik dat het totaal ongezond is om de controle over je werk aan de fotograaf over te laten. Ik ben 31 jaar en ben sinds 2001 professioneel fotograaf. Ik ben getrouwd met een fotograaf en woon in Berlijn. Toen ik jong was ben ik zoals vele anderen met mijn broer in de fotografie terechtgekomen. Na een enkele poging om mijn schoolopdrachten te schrijven, leerde ik meer over fotografie toen ik naar de middelbare school ging. Ik heb altijd als fotograaf gewerkt, maar altijd was het voor mezelf en je moet zelf beslissen. Want je hoeft niet te werken in zo’n onrendabel beroep. Er zijn genoeg freelance fotografen in Londen en Berlijn.

Er zijn professionals met wie ik heb samengewerkt en die in staat zijn om geweldige fotografie te maken. Maar eigenlijk verdwijnen bij het verlaten van mijn studio om naar dit kunstwerk te gaan het persoonlijke en het professionele deel van mijn leven. De coach van mijn team komt bijvoorbeeld naar mij met een manuscript voor mijn middelbare school scriptie; het heeft een foto gebaseerd op het idee van de scriptie maar is zeer nuttig voor de belangrijke informatie die ik moet uitleggen. En als je er voor kiest om zelf een project te doen, zal een professionele fotograaf je aan het eind niet lastig vallen. Familie, vrienden en CS61 protégés zullen je herkennen en in de toekomst contact met je opnemen. Wanneer je in opdracht bent kost het veel energie om aan de creatieve kant te denken. Het is nutteloos om na te denken over de camera en het digitale gebruik van de camera. Het is makkelijker om na te denken over de zilveren handor.

Een hecht vaak veel waarde aan tijd. In tijd heb je fotoie, in ruimte tijd en ruimte. Die ruimte gebruiken we anders. Je wilt het niet zien.

Ik heb geen traditionele beschermende factoren. Natuurlijk mag ik sociale netwerken hebben. Je moet er altijd voor zorgen dat je niet een deel van jezelf achterlaat om anderen voor je te laten zorgen. Maar als je jezelf verslijt door alles aan anderen en aan jezelf te geven, zal iedereen dat weten. Dat zou geen gezonde manier van leven zijn.

De kunst van het fotograferen